Geschiedenis Volvo trucks
Volvo trucks werd opgericht door Assar Gabrielson en Gustaf Larson, en de allereerste Volvo LV 40, serie 1, rolde in 1928 van de productieband. Zweden maakte toen kennis met een truck die asaandrijving, luchtbanden en een volledig gesloten cabine had. Terwijl de meeste vrachtwagens nog kettingsaandrijving en massieve rubberbanden hadden. De serie 1 was met zijn 28PK geen krachtige truck, en het officiele laadvermogen bedroeg slechts 1500KG. Maar het basisontwerp was dik in orde, waardoor het een succes werd. Zo is de geschiedenis van de Volvo vrachtwagens begonnen.
Volvo exporteur van vrachtwagens
Eind jaren 20 was het duidelijk dat er een kleinere, modernere truck moest worden ontwikkeld. Het resultaat, de LV71- en LV73-serie, verwierf zo'n grote populariteit dat Volvo dankzij deze twee series rond 1935 was uitgegroeid tot een belangrijke exporteur van trucks. De opvallendste ontwikkeling in deze periode was dat de motor, die tot dan toe achter de vooras werd geplaatst, nu boven de vooras werd gemonteerd met een veel betere aslastverdeling als resultaat. Dit leidde tot de Volvo LV8 en LV9, twee zeer populaire truckseries die eind jaren 30 uitgroeiden tot de Zweedse standaardtrucks.
Volvo Militaire Trucks
De eerste helft van de jaren 40 werd gedomineerd door de Tweede Wereldoorlog. Hierdoor lag de verkoop van trucks voor civiele toepassingen vrijwel stil. Maar er was wel veel vraag naar militaire trucks, en Volvo groeide uit tot een belangrijke leverancier voor het Zweedse leger. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden duizenden 'Rondneus'-trucks geleverd, in een standaardmodel met een vereenvoudigd ontwerp en een uitvoering met aandrijving op alle wielen. De 'Rondneus'-trucks die eind 1939 werden geintroduceerd als 1940-modellen omvatten een breed scala aan trucks die er gelijksoortig uitzagen maar geschikt waren voor zeer uiteenlopende toepassingen. De 'rondneuzen' waren wellicht de meest succesvolle Volvo trucks tot de introductie van de F-trucks in de jaren 70.
Een van de beroemdste Volvo vrachtwagen aller tijden was de in 1951 geintroduceerde Titan. Deze truck vervulde een pioniersrol toen hij in 1954 als eerste ter wereld werd voorzien van een motor met turbocompressor. Het resultaat was verbluffend: met een gewichtstoename van slechts 25 kg werd een verbetering van het motorvermogen met 35 pk bereikt (van 150 naar 185 pk).
Volvo veiligheid en ergonomie
In de jaren 70 introduceerde Volvo een serie nieuwe trucks die jarenlang toonaangevend zou zijn voor het truckdesign van Volvo: de Volvo F10/F12 (en de Globetrotter-uitvoering).In de jaren '60 beschikte Volvo over een speciale bedrijfseenheid die zich bezighield met ergonomische verbeteringen en het vergroten van de veiligheid. Het opvallendste resultaat waren de F10- en F12-trucks, die een geheel nieuwe norm stelden op het gebied van veiligheid en ergonomie. De cabine was bijvoorbeeld op het chassis bevestigd met spiraalveren, waardoor de chauffeur een veel comfortabelere werkomgeving werd geboden en er minder rugklachten optraden. De nieuwe F-trucks hadden bovendien zeer grote ruiten die een verbeterd zicht boden, waardoor de 'actieve veiligheid' (vermindering van de ongevalsrisico's) werd vergroot.
Volvo vrachtwagen occasions
In de jaren 80 werden trucks nog geavanceerder. De motoren werden beter, krachtiger en bovendien milieuvriendelijker. Door het toenemende gebruik van luchtveringsystemen werd het leven van wegen, goederen en chauffeurs een stuk comfortabeler.
In de jaren 90 lag de nadruk op milieu-overwegingen, wat resulteerde in efficientere voertuigcombinaties en, aan het einde van het decennium, de integratie van IT-oplossingen zoals Volvo Dynafleet 2.0. Dit bood transportbedrijven en chauffeurs de hulpmiddelen om de efficientie en veiligheid van ritten te vergroten. Volvo richtte zijn ontwerpinspanningen op een opvolger voor de F10/F12/F16-serie, aangezien er inmiddels een nieuwe generatie motoren moest worden ontwikkeld als vervanging voor de 12-litermotor. De ontwikkeling van een volledig nieuwe motor, de D12, werd gestart. Voor de eerste maal in Europa werd een zware dieselmotor voorzien van principes die eerder alleen te vinden waren in geavanceerde sportwagenmotoren, waaronder een bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder.
Meer dan 140 aangesloten dealers