Zoek Je Bedrijfswagen Logo

Home Nieuwe bedrijfswagens Vrachtwagen kopen Bedrijfswagen leasen Getest Nieuws Dealers Over ons Contact Nu adverteren

25 maart 2011. Afzetstijging Mercedes-Benz Vans.


De conjunctuur liet in 2010 op alle belangrijke markten weer een stijgende lijn zien en dat leidt tot een verhoogde vraag naar consumentengoederen. Hetzelfde geldt ook voor de transportsector en als gevolg daarvan heeft de transportmarkt zich in de belangrijkste afzetgebieden duidelijk hersteld.


De markt in het midden- en zware segment vertoonde in Europa en Noord-Amerika een aanmerkelijke groei. In Europa steeg de vraag naar bestelwagens met bijna 9 procent, in Noord-Amerika met bijna 20 procent en Latijns-Amerika zelfs met meer dan 41 procent.

Viano

De conjunctuur liet in 2010 op alle belangrijke markten weer een stijgende lijn zien en dat leidt tot een verhoogde vraag naar consumentengoederen. Hetzelfde geldt ook voor de transportsector en als gevolg daarvan heeft de transportmarkt zich in de belangrijkste afzetgebieden duidelijk hersteld.

De markt in het midden- en zware segment vertoonde in Europa en Noord-Amerika een aanmerkelijke groei. In Europa steeg de vraag naar bestelwagens met bijna 9%, in Noord-Amerika met bijna 20% en Latijns-Amerika zelfs met meer dan 41%.Mercedes-Benz Vans heeft in hoge mate kunnen profiteren van deze ontwikkeling en wereldwijd een afzetstijging van 35% naar 224.200 voertuigen kunnen realiseren. De vraag naar bestelwagens van de merken Mercedes-Benz en Freightliner ontwikkelde zich daarbij aanmerkelijk sterker dan de markt. De divisie behaalde een omzet van 7.812 miljoen euro en heeft haar marktleiderschap in het midden- en zware bestelwagensegment in de kernmarkten succesvol verdedigd. De EBIT (winst voor interest en belastingen) bedroeg 451 miljoen euro (2009: € 26 mio.).Ook de Nederlandse bestelwagenmarkt vertoont een lichte groei, waar de Mercedes-Benz organisatie in het Vito-segment een marktaandeel heeft van 17% en het Sprinter-segment van maar liefst ruim 30%.

Strategische doelstelling: “Mercedes-Benz Vans goes global”

Mercedes-Benz Vans wil de uiterst gunstige ontwikkeling van 2010 benutten en in 2011 verder groeien. Het fundament voor het succes vormt de sterke organisatie die op drie pijlers is gebaseerd: versterken van de traditionele markten en de ontsluiting van nieuwe en toekomstige markten, aanbieden van attractieve producten en innemen van de technologische toppositie.In april 2010 hebben Daimler en Renault-Nissan een strategische alliantie gesloten en zijn zij de samenwerking op het gebied van lichte bedrijfswagens overeengekomen. Een nieuw ontwikkelde stadsdistributieauto van beide ondernemingen completeert het productenprogramma van Mercedes-Benz Vans in het segment van kleine bestelwagens. Het is de bedoeling dat de eerste voertuigen al in 2012 uitgeleverd worden.

Investering in producten en innovaties

Mercedes-Benz Vans investeert consequent in producten en technologieën en biedt een zeer jong productportfolio aan. In het afgelopen jaar werden de nieuwe Vito en de nieuwe Viano geïntroduceerd. De divisie heeft in de afgelopen vier jaar in totaal meer dan 250 miljoen euro geïnvesteerd in de doorontwikkeling van beide modellen.Alle bestelwagens van Mercedes-Benz zijn uitgerust met BlueEFFICIENCY-technologie en zijn daardoor zuinig, milieuvriendelijk en efficiënt. De bestelwagendivisie biedt sinds 2010 met de Vito E-CELL de eerste in serie geproduceerde bestelwagen met elektromotor op de markt aan en is daardoor toonaangevend waar het gaat om ‘groene mobiliteit’. Vanaf het voorjaar van 2011 worden in Nederland de eerste voertuigen aan klanten uitgeleverd.

Bron: www. mercedes-benz.nl