Zoek Je Bedrijfswagen Logo

Home Nieuwe bedrijfswagens Vrachtwagen kopen Bedrijfswagen leasen Getest Nieuws Dealers Over ons Contact Nu adverteren

9 Februari 2012. Samenwerking Renault en Mercedes bedrijfswagens


Volgens berichten in de Franse media bekijken Mercedes en Renault of er ook samenwerkingmogelijkheden zijn in de zwaardere bestelauto segmenten. Daarbij komt de Mercedes-Benz Sprinter in beeld.


[img=1]
Met name zou Renault graag willen samenwerken bij de vervanging van de Mascott. Dit werd gisteren meegedeeld door Carlos Tavares, directeur général délégué van de Groupe Renault. De Mascott was leverbaar in GVW’s van 3,5 tot 6,5 ton en is al een tijdje uit het programma van Renault. De wagen bevond zich qua gewicht en specificaties net boven de Master. Bij Renault Trucks is de wagen deel opgevolgd door de Maxity, een kloon van de Nissan Cabstar. Bij Renault personenauto’s is dat niet gebeurd. De wagen is daar vervangen door de Master. Die is in diverse versies, waaronder een chassis-cabine, leverbaar tot 3,5 ton GVW. Waar het nu op lijkt is dat Mercedes en Renault ernaar kijken om voor het segment boven de 3,5 ton een gezamenlijk product te ontwikkelen. Dat zou kunnen op basis van de Vario of van de Sprinter. Het meest waarschijnlijk is dat het om de Sprinter zal gaan. Deze loopt tot 5 ton GVW. Als Mercedes en Renault op dit gebied gaan samenwerken lijkt het voor de hand liggend dat men ook kijkt naar de opvolging van de huidige Sprinter en Master. Om het allemaal nog ingewikkelder te maken: De Sprinter wordt door Volkswagen verkocht als Crafter maar wel met eigen motoren een aandrijflijn. De Master wordt verkocht door Opel als Movano en door Nisssan als NV400. Bij de oude Renault Mascott werd gebruik gemaakt van Iveco Daily componenten. Nissan personenauto’s is sinds 1999 voor 44,3 procent eigendom van Renault maar heeft zelf 15 procent van de Renault aandelen in bezit. Nissan Diesel daarentegen behoort sinds 2006 tot AB Volvo. Het bedrijf werd omgedoopt tot UD Trucks. UD Trucks is voor de helft eigenaar van het Chinese Dong Feng Nissan Diesel Motor Company. AB Volvo is voor een 20,7 procent eigendom van de Renault. Renault trucks daarentegen is weer volledig eigendom van AB Volvo. Het lijkt er nu dus op dat de Groupe Renault afscheid gaat nemen van AB Volvo. Al in 2010 kondigde Renault topman Ghosn aan dat te overwegen. Tot nu toe is het niet gebeurd gebeurd.