Zoek Je Bedrijfswagen Logo

Home Nieuwe bedrijfswagens Vrachtwagen kopen Bedrijfswagen leasen Getest Nieuws Dealers Over ons Contact Nu adverteren

Nissan NV200 Getest


Op alle continenten van de wereld wil Nissan haar nieuwe NV200 gaan verkopen. Daarmee is de NV200 de eerste echte ?worldvan?. Bestelauto testte International Van of the Year 2010 als eerste op eigen bodem, en op de eigen testroute.


Nissan maakt tot nu toe gebruik van de bedrijfswagenmodellen die ook door zusterbedrijf Renault worden gevoerd en die samen met open werden ontwikkeld. Nissan is om onduidelijke redenen daarvan losgekoppeld en gaat nu op bedrijfsautogebied een eigen weg. Niettemin maakt men wel gebruik van Renault componenten. De NV200 is op het zelfde B-platform gebouwd als de Renault Scenic en ook de motor is van Renault afkomstig. Nissan is overigens het enige Aziatische merk dat de Europese bestelwagenmarkt altijd serieus genomen heeft en -naar nu dus blijkt- nog steeds serieus neemt.


Nissan maakt tot nu toe gebruik van de bedrijfswagenmodellen die ook door zusterbedrijf Renault worden gevoerd en die samen met open werden ontwikkeld. Nissan is om onduidelijke redenen daarvan losgekoppeld en gaat nu op bedrijfsautogebied een eigen weg. Niettemin maakt men wel gebruik van Renault componenten. De NV200 is op het zelfde B-platform gebouwd als de Renault Scenic en ook de motor is van Renault afkomstig. Nissan is overigens het enige Aziatische merk dat de Europese bestelwagenmarkt altijd serieus genomen heeft en -naar nu dus blijkt- nog steeds serieus neemt.


De wagen die helemaal uit Spanje -want daar worden ze straks gemaakt- voor Bestelauto naar Nederland werd gebracht was wel de eenvoudigste versie. Dus geen verstelbare spiegels en meer van dergelijke voorzieningen. Niettemin zit voor het overige alles wat je je wenst erin en erop. Nissan wil de NV200 gaan verkopen in Europa, de VS en Azië. Een van de beperkingen is dat je je dan moet houden aan de in Japan geldende ?fiscale? breedtemaat 69 cm.


De meeste Europese concurrenten zijn ongeveer 180 cm breed. Als je echter meet wat je als inzittenden binnen aan ruimte hebt, doet de NV 200 met 141 cm op ellebooghoogte niet zoveel voor de anderen onder. Bij de Volkswagen Caddy ?dé benchmark in dit segment- heb je maar 8 centimeter meer ruimte op ellebooghoogte. De Opel Combo is op dit punt zelfs smaller. Ook de afstand tussen het stuurwiel en het linkerportier is met 21 cm niet zo gek veel minder dan bij de andere wagens in dit segment. Dat de Nissan NV200 uiterlijk toch smal lijkt, komt omdat de auto enkele centimeters hoger is dan de meeste anderen. Dat zie je trouwens terug in de inwendige hoogte van de laadruimte want die is meer dan de anderen. Om te rijden is de NV200 een genot. Het is een auto waar je je al na een kwartier helemaal in thuis voelt. Alle zit op de juiste plaats. Het enige dat we in deze versie misten was een armleuning rechts van de chauffeursstoel. Het uitzicht is uitstekend dankzij de royale spiegels die ook nog eens lekker dichtbij zitten. 
 



Ook het directe uitzicht door de vooruit is prima. Deze is met 88 centimeter de hoogste van alle voorruiten in dit segment. Het vermogen van 86 pk is precies wat je in deze klasse moet hebben. Meer pk?s leidt alleen maar tot een hoger brandstofverbruik. Op onze vaste testroute noteerden we voor de NV200 een verbruik van 1: 16,0. Dat is nagenoeg gelijk aan het gemiddelde van dit type auto?s op de Bestelauto testroute: 1 : 15,9. Opvallend is dat de NV 200 bij hogere snelheden met 73,0 dBA stiller is dan veel andere bestelauto?s in deze klasse. Met name het rijwindgeruis is laag waardoor je wel goed het bandengeruis kunt horen maar dat is natuurlijk het probleem van het hinderlijk tikkende klokje in de Rolls-Royce. Qua opbergruimte is het jammer dat Nissan niet de ruimte boven de voorruit heeft benut. Nissan NV200 heeft een laadvolume van 4,2 m2 en er passen twee europallets achter elkaar in. Het laadvermogen is een niet misselijke 752 kilogram voor de dieselversie, de benzineversie laat zelfs nog 30 kg meer. Achter de NV200 mag ook nog 1100 kg trekgewicht worden gehangen. De laadruimte is royaal en met 190 cm langer dan de anderen in dit segment. Ook de breedte en de hoogte van de laadruimte zijn net een paar centimeter meer dan bij de directe concurrenten. Eigenlijk zou je de Nissan NV200 moeten vergelijken met de verlengde versies van bijvoorbeeld VW Caddy en Fiat Doblò. Als je dat laatste feit in overweging neemt en naar de aanschafprijs kijkt, is de Nissan NV200 zeer aantrekkelijk geprijsd. Overigens gaat het om een voorlopige aanschafprijs. De definitieve prijzen zijn op het moment dat deze test plaatsvindt nog niet bekend.

Bron: www.bestelauto.nl