Zoek Je Bedrijfswagen Logo

Home Nieuwe bedrijfswagens Vrachtwagen kopen Bedrijfswagen leasen Getest Nieuws Dealers Over ons Contact Nu adverteren

Volkswagen Caddy 1.6 TDI BlueMotion Getest


Volkswagen zette de afgelopen maanden de volgspots helemaal op de nieuwe Volkswagen Caddy. Hoewel nieuw, er is nog veel bij het oude gebleven. Bestelauto bekijkt wat er wel nieuw is en hoe de nieuwe kleine diesel zich houdt.

VW vindt zelf dat de Caddy een nieuw DNA design heeft gekregen. Dat klopt ook wel, want het front van de auto lijkt nu erg op dat van familieleden Transporter en pick-up Amarok. Verder is er niet veel veranderd, enkel de zijschermen en de achterlichten. Dat is toch onvoldoende om van een geheel nieuwe Caddy te spreken, het is echt meer een facelift. De gemiddelde voorbijganger valt het niet eens op dat de Caddy "nieuw" is. Wat hij waarschijnlijk ook niet ziet, is dat ons testmodel iets lager op zijn wielen staat dan een standaard Caddy. Onze Caddy was namelijk uitgevoerd in Bluemotion-uitvoering. Alle BlueMotion modellen zijn voorzien van een Start-stop systeem en een remregeneratiesysteem dat de accu voorziet van energie die bij het remmen wordt opgevangen. Tevens zijn de wielkasten iets breder voor betere aerodynamica en zijn er banden met lagere rolweerstand gemonteerd. Al die aspecten zijn natuurlijk toe te juichen, hoe schoner hoe beter. Wel jammer is dat de BlueMotion techniek een optie is. Het kost de gebruiker 1400 euro extra.

Als we instappen, zien we ook het licht gewijzigde interieur. Zo is het stuur afkomstig uit de laatste generatie Golf, zitten de stoelen beter dan voorheen en is de bediening voor de airco en ventilatie verbeterd. In ons testmodel was ook een multimedia navigatiesysteem gemonteerd als onderdeel van een optiepakket. Zo?n systeem kost een lieve duit, maar het is dan ook wel een heel handig

Geen zes?
Achter het volledige tussenschot treffen we een oude bekende aan: de laadruimte. Die is in afmetingen en (dus) volume niets veranderd en kan zich nog steeds prima meten met de concurrentie. Veel interessanter is het om met de nieuwe Caddy te gaan rijden. Onder de motorkap lag namelijk een nieuwe 1.6 TDI diesel van 75 pk. Dat is de kleinste diesel die VW biedt op de Caddy. De motor is echter, zeker bij deellast, voldoende op zijn taak berekend, al vonden wij de vrijwel kilometerloze motor van deze Caddy nog wat zwakjes onderin de toeren. Het geluid van de motor is minimaal, dat wat je hoort is voornamelijk windgeruis. Het start-stop systeem is even wennen, maar werkt verder prima en doet wat het moet doen: uitstoot en brandstof besparen. Het kan trouwens ook worden uitgeschakeld (in de file bijvoorbeeld). De motor draait een nette 2350 toeren bij 120 km/h. VW had overigens best een zesversnellingsbak mogen monteren. Dat leidt namelijk tot nog minder emissie en brandstofverbruik. Na een paar honderd kilometer noteerden wij nu een verbruik van 1 op 15,9 km, toch flink wat minder dan de 1 op 18,8 die VW zelf in de brochures zet.

De Caddy heeft met de facelift een nieuw gezicht gekregen, maar heeft ook technisch een stap vooruit gezet. VW heeft hoge verwachtingen van de Caddy en wil hem als troonopvolger van de Renault Kangoo, die nu nog Europees marktleider is. Het wordt interessant om te zien of de Caddy echt de Kangoo van de troon kan stoten.


Bron: www.bestelauto.nl